Pôdny detektív
Hravá aktivita pre deti o živote v pôde
Cieľ aktivity: Rozvíjať u detí vzťah k pôde a organizmom, ktoré sa v pôde nachádzajú
Veková kategória: 3+
Potrebný materiál: pôda v nádobe, zalaminované mikroorganizmy (priložený PL), v krabičkách nakrájané uhorky s jabĺčkom, v osobitnej krabičke šupky z uhoriek a jabĺčka, cereálne guličky, opadané lístie
Časová dotácia: 60 minút
Popis postupu:
1. Pripravíme si pracovný priestor – ak je to v triede, pripravíme ochrannú podložku pod nádobu s pôdou a materiál.
2. Deťom vysvetlíme, čo je pripravené v nádobe.
3. Deti si z pôdy vyberú zalaminované pomôcky podľa vlastného výberu. Rozprávame sa o jednotlivých organizmoch, ktoré majú v rukách, čo to je, potravový reťazec, s nasledovnými príkladmi:
- krtko – dážďovka,
- dážďovka – rastlinné zvyšky,
- nematódy – baktérie.
4. Skrz mikroorganizmy sme sa dostali ku baktériám “dobrým a zlým” a išli sme si ich umyť z rúk.
5. Ponúkli sa z ovocia a zeleniny a prekvapivo zjedli veľa nachystaného “odpadu”, čisté šupky ale aj ohryzky.
6. Deti rýchlo prišli na to, že to nie je naozaj odpad, ale úžasný materiál. Odpovedali na otázky, kto by rád zjedol “odpad” z ovocia a zeleniny (sliepky, kompost, ovce, kozy, kravy, muflóny…).
7. Nasleduje hra: “letí, letí” v zmysle “žije, nežije”, každý bol v kruhu na rade a vymýšľali sami (dážďovky, krtko, spadnuté listy, nematódy, huby, baktérie, konáre, šupky, strom…), výsledkom je, že pôda ŽIJE.
8. Oslava života v pôde vyzerala nasledovne: zmenili sa na dážďovky a pochrúmali trochu “zeme” (cereálne guličky).
Vrátili sa naspäť do zeme. Zhodli sa, že v zamrznutej zemi (Deň pôdy je v decembri, Deň Zeme v apríli) by to nešlo, takže ju zakryjeme – na záhrade listami.
Metodické poznámky:
Je dôležité deťom nechať voľnosť vo výbere toho, čo si vyberú, niektoré deti majú problém sa zašpiniť, čo rozhodne potrebuje byť plne rešpektované.
Mladším deťom ponúkame jednoduchý potravový reťazec.
Počas aktivity s deťmi komunikujeme a povzbudzujeme ich príkladmi z ich domova, z okolia škôlky.
Možnosti obmien:
Podľa veku detí – nadväzovanie na štátny vzdelávací program podľa ročníkov (článkonožce, pôdny edafón, druhové názvy organizmov,…).
Hodnotenie aktivity:
Sledujeme, či deti dodržiavajú postup a či sa im darí dosiahnuť cieľ aktivity.
Poznámky:
Je vhodné aktivitu realizovať na Deň pôdy, na Deň Zeme, na jar, na jeseň.
Vhodné je aktivitu vykonávať v vonkajších priestoroch.
Dúfame, že vám táto metodológia pomôže pri vašej práci s deťmi.
Vaša Škola permakultúry
- Sylvia Koreňová, Tereza Kavalírová, Klára Mydliarová
- 10. február 2025